Transjoik møter Sabreen
Said Murad med Sabreen Group og Frode Fjellheim utforsker møtet mellom arabiske melodier, joik og Transjoiks herlige groove-verden.
20.02.2015
I 2000 gjorde Transjoik en samarbeidskonsert med den palestinske gruppen Sabreen under Festspillene i Nord-Norge. Under denne konserten møttes de igjen, for å utforske møtet mellom arabiske melodier og Transjoiks helt enestående verden. Konserten er en del av programmet under Viewing Palestine 2011.
Transjoik lager musikk som er opphissende, vital og kraftfull. Sang, strupejoik, bønnerop, rap eller resitasjon? Transjoik er fire musikere som bruker stemmen på en måte du aldri har hørt maken til. Av gamle joikeopptak og diverse andre verdensmusikkelementer bygger gruppen opp en moderne, men samtidig tidløs, suggestiv stemning.
Said Murad er leder for Sabreen Association for Artistic Development i Jerusalem, en av stifterne av International Academy of Art Palestine, sitter i styret for Freedom Theatre, et ungdomsteater i Jenin, og i en rekke andre organisasjoner innenfor forskjellige kunstneriske disipliner. Murad har hatt en rekke opptredener og oppsetninger med sine komposisjoner internasjonalt. Han har komponert musikk for teater, film, dokumentasjon og folkedans og er en høyt respektert musiker og kulturarbeider med stor innflytelse innenfor alle kunstdisipliner i Palestina.
Sabreen består av Said Murad, Wisam Murad, Wasim Issa, Mahran Moreb, Nora Shaqur, Morad Khoury, Adham Darwish, og er en gruppe som uttrykker sitt samfunnssyn gjennom musikk. Gruppen ønsket å uttrykke sine politiske og samfunnsmessige synspunkter gjennom låtene sine, og deres innspillinger sammenfaller med hendelser i palestinsk historie. Dermed reflekterer musikken den politiske, sosiale og historiske situasjonen i deres samtid, og det å være palestiner.
A'n Assoumoud (About Perseverance) var Sabreens første album. Det kom ut i 1982 og rørte ved palestinernes patriotiske bevissthet og kampen for selvbestemmelse. I 1982 laget Sabreen Dukhan el Barakin (Smoke of the Volcanoes) for å fange revoulusjonen, angrepet på Libanon, tilbaketrekningen av palestinere fra Libanon og okkupasjonen av sør-Libanon i musikk. Maout el Nabi (Death of the Prophet) kom i 1987 og var en proklamasjon av ungdommens rolle, de som døde for palestinsk frihet og uavhengighet, og syboliserte revolusjon og seier. I 1994, rett etter at de palestinske selvstyremyndighetene på ny var innført i flere deler av Palestina, laget Sabreen Jay el Hamam (Here Comes the Doves), som symboliserer håpet håpet om fred og en æra av forlik og selvstyre. Sabreens nyeste innspilling, i Ala - Fein (Where To?) stiller det spørsmålet en hver palestiner stilte seg etter de mange oppturer og nedturer som fulgte fredsprosessen. Sangene bærer budskap om sosial endring og ambisjoner for en bedre verden, for frihet.
Cosmopolite kl 21.00. Billetter kr 150,-
2011
Musikk
15. september 2011
Oslo
Fritt Ord
Utenriksdepartementet