Mother Tongue

Seks videokunstnere deltar i utstillingen, som gir et innblikk i det yrende tyrkiske mediekunstmiljøet som har vært under utvikling de seneste tjue årene. I et Tyrkia som er stadig mer autoritært, minner de oss om viktigheten av den frie, kreative kunstscenen.

17.08.2015

Kunstnerne i utstillingen lar seg påvirke av dagens politiske situasjon i Tyrkia, hvor ytringsfriheten og kvinners bevegelsesfrihet er under sterkt press. Under president Erdoğans styre, går Tyrkia i retning av økt religiøs konservatisme og større vilje til maktbruk mot aktivister og kritiske røster, med hardhendt rettsforfølgelse av kritiske journalister, akademikere, kunstnere og politiske aktivister. Kunstnerne i denne utstillingen har vært viktige bidragsytere til å sette den tyrkiske kunstscenen på kartet, og Tyrkia regnes nå som en av de mest pulserende samtidskunstscenene globalt. Spesielt har storbyen Istanbul, orientalsk og europeisk på samme tid, blitt et knutepunkt for nye kunstnere.

Endringene i den politiske og humanitære situasjonen i Tyrkia setter selvsagt spor i samtidskunsten. Mediekunst kjennetegnes ofte av å være tett på den politiske hverdagen. Kunstnerne i Mother Tongue bruker video som et sentralt medium i kunsten sin, samtidig som de arbeider innenfor en bredere ramme av sosial aktivisme. Video er et utmerket medium for umiddelbar kommunikasjon, og de seks arbeidene i utstillingen bruker ulike virkemidler, fra Selda Asals konseptuelle installasjon ”House of Glass”, CANANs mesterlige historiefortelling i ”Exemplary”, til Nezaket Ekicis blanding av video og performance i ”Human Cactus”, Çağdaş Kahrimans dokumentariske blikk i ”Rear Window” og Işıl Eğrikavuks lek med den samme dokumentaristiske fremstillingsformen i ”Gül”. Savas Boyraz benytter en tredelt videoinstallasjon til å gi et nytt blikk på menneskene bak den kurdiske konflikten. Les mer i boka som følger utstillingen, og også finnes i bokhandlene Tronsmo i Oslo, og Robinson Crusoe 389 i Istanbul.

Den tyrkiske brytningen mellom et konservativt autoritært tradisjonssamfunn på den ene siden og moderne bysamfunn med lange akademiske og kunstneriske tradisjoner på den andre, slutter aldri å fascinere. Tittelen, Mother Tongue, er en hyllest til den tyrkiske forfatteren Emine Sevgi Özdamar. I hennes novellesamling med samme navn, skriver hun om erfaringen av dobbel identitet. Özdamar er født i det østlige Anatolia, men har bodd hele sitt forfatterliv i Tyskland, hvor tyrkere utgjør den desidert største etniske minoriteten. Tittelen peker mot viktigheten av å kjenne sin identitet, med morsmålet som kilden til en kulturell arv, og videreformidlingen av kvinnelige og menneskelige erfaringer.

Mother Tongue turneres i samarbeid med Norske Kunstforeninger og Sveriges Konstföreningar i Sverige.


Utstillinger i Norge:
13. november 2015 - 10. januar 2016 på Stiftelsen 3,14, Bergen.
I samarbeid med Cinemateket i Bergen viste vi to spillefilmer av dagsaktuelle tyrkiske kvinnelige regissører 22. desember; Watchtower av Pelin Esmer og Araf - Somewhere in Between av Yeşim Ustaoğlu. Programmet ble kuratert av Brynjar Bjerkem.

24. februar - 20. mars 2016 på Buskerud Kunstsenter, Drammen.
På åpningen gjorde deltakende kunstner Nezaket Ekici en live performance. I utstillingsperioden gjorde vi prosjektet 2+1, en skrive- og videoworkshop med ungdom fra Drammen.

27. aug. 2016 på Hammerfest Kunstforening
12. - 29. jan. 2017 på Alstahaug Kunstforening
25. mars - 8. apr. 2017 på Alta Kunstforening
6. mai - 4. juni 2017 på Bodø Kunstforening
21. sept. - 24. mars 2018 på Oslo Museum - Interkulturelt Museum


Sverige:

Når Mother Tongue åpner i Sverige er utstillingen forsterket med et syvende verk. Filmen A Gentle Breeze Passed Over Us av den Istanbul-baserte kunstneren og forfatteren Pınar Öğrenci. Öğrenci sier om filmen: "A Gentle Breeze Passed Over Us researches a deeply rooted issue: In our area of rapid transformation of social and technical changes in which our social order is not matched with our technological order...what is home and what is homeland?”

14. aug. - 1. sep. 2017 på Sense Personalkonstförening, Helsingborg
16. - 30. sept. 2017 på Värmlands kf / Konstfrämjandet i Värmland
30. sept. - 8. okt. 2017 på Söderhamns konstförening, Söderhamn
14. okt. - 12. nov. 2017 på Österängens Konsthall, Jönköping
19. nov. - 4. des. 2017 på Skärholmens konstförening, Stockholm
19. nov. - 10. jan. 2018 på Ifö center, Bromölla
20. jan. – 9. feb. 2018 på Galleri Lyktan, Skogås
22. jan. – 18. feb. 2018 på Värmlands kf, Karlstad universitet
3 – 25. mars 2018, Skådebanan, Gnosjö, Jönköping
26. mars - 25. apr. 2018 på Equator Art, Stockholm
1. - 28. okt 2018, Skådebanan, Mariannelund, Jönköping



Kategori:

Visuell kunst

Sted:

Norge, Sverige

Kuratorer
Malin Barth
Brynjar Bjerkem
Produsert av
TrAP
Stiftelsen 3,14
Samarbeidspartnere
Buskerud Kunstsenter
Interkultur, Drammen Kommune
Norske Kunstforeninger
Oslo Museum - IKM
Støttet av
Fritt Ord
Norsk kulturråd
Foto / Film stills
N. Ekici by Branka Pavlovic
CANAN
Savas Boyraz
Çağdaş Kahriman
Selda Asal
Işıl Eğrikavuk
Relaterte prosjekter