Feng Zhengjie: Chinese Pop-Art
Feng Zhengjie (Beijing) presenterer en utstilling med oljemalerier som fokuserer på menneskets tilstand i et moderne samfunn. Kunstneren problematiserer dagens mantra i Kina - ønsket om å være rik og moderne.
16.09.2015
Feng Zhengjie er født i Sichuan-provinsen i vest-Kina i 1968. Han er utdannet ved kunstakademiet der og har siden holdt seperatutstillinger i Kina og Kanada. Han har også deltatt på utstillinger i Frankrike, Nederland, Australia, Sveits og I Hong Kong. Han arbeider nå i Beijing, som professor ved Fine Arts Department of the Beijing Institute of Education, og tilhører den gruppen av kunstnere som idag gjør seg gjeldende på utstillinger og kunstmønstringer rundt om i verden. Sist Norge hadde besøk fra denne gruppen var på HotPot-utstillingen på Kunstnernes Hus i Oslo ifjor. Gruppen er ikke homogen i sitt visuelle uttrykk, men kjennetegnes av et kritisk søkelys på den kinesiske identitet og kultur under den omveltning Kina nå gjennomgår. Feng Zhengjie er i denne sammenhengen en markant og svært aktuell kunstner.
"Å bli rik" er tidens nye motto i Kina. Dette er nå hver kinesers drøm og dagens politiske establishment er pådriver. Helst å bli rik med en gang, uten å arbeide for hardt. Hver kvinne ønsker å gifte seg med en millionær, umiddelbart. Disse drømmene blir synliggjort i Feng Zhengjies senere arbeider på en modig og ironisk måte.
Han arbeider i serier, og flere av disse seriene er representert på utstillingen:
"Romantic Trip" er en serie malerier inspirert av de ofte glorete og oppkonstruerte bryllupsfotoene som er så vanlige i Kina. Brudgommen kan her være fremstillt som Dakuan (nyrik) med et bredt og glatt glis og med et fraværende blikk, som en dukke uten virkelighetskontakt. Motivet kan videre være preget av brudens unaturlige smil og affekterte kroppspositur. Paret er så satt inn i en mini-Disney-lik landskapspark, et illusjonistisk paradis.
"China Girl" er en annen serie der Feng Zhengjie går inn på moteverdenens hippe og urbane kvinnerolle. De søker det fasjonable og trendy, men kan fremstå rent tarvelige og smakløse, kritikkløst følgende trendenes diktat og uten tanker på kvalitet og innhold. Den forfengelige gjemmer seg bak det vestlige kvinneidealet med forstørrede øyenlokk, opererte neser og lepper med innlegg. Likevel har seriens kvinner et vellystig og sensuellt tiltrekkende uttrykk.
Også seriene "Mao in the Currents of the Kitsch Arts" og "Coolness" er representert i utstillingen.
Mange kunstnere av Feng Zhengjies generasjon skiftet fra maleri og skulptur til installasjon, foto og performance i tråd med de internasjonale tendensene for å være en del av den globale elite. Som sin kollega Zhang Xiao Gang holdt Feng Zhengjie derimot fast ved maleriet. Dette fordi malermediet ga ham optimale uttrykksmuligheter for det ønskede uttrykk. Han liker å bruke lyse og ublandete pigmenter. De kontrasterende fargene på figurene bringer frem en frisk, livlig og lett stemning som også føles som hul, flyktig og frivol. En får assosiasjoner til covergirls, popstjerner, reklameposters, mannequiner, tegneserier, og computerbilder. De utenlandske forbildene synes å ligge i den amerikanske Popkunsten fra 60-tallet.
En kan lett tolke elementene i Feng Zhengjies arbeid som uvirkelige og falske, men følelsene i hans arbeid er ekte nok. En kan gjenkjenne dem i alle hjørner av det kinesiske rike og i enhver sosial sammenheng. Det er forfengelighetens tid. Feng Zhengjies arbeid kan således sees som den perfekte dokumentasjonen på dagens kinesiske samfunn, en dokumentasjon som kan være viktig på vegen mot en ny kinesisk innsikt og identitet i lys av globaliseringen.
Kurator Bjørn Follevåg fra Stiftelsen 3,14 deltok ved åpningen av utstillingen på Vika Galleri PopUp. Galleri 3,14 i Bergen presenterte Zhengjie's første utstilling i Norge i januar 2002.
Utstillingen var en del av samarbeidet Vika Galleri PopUp, som presenterte tre utstillinger i Vikatorget kjøpesenter i Ruseløkkveien 26.
2002
Visuell kunst
20. mars - 28. april
Oslo
Jan Erik Willgohs
Stiftelsen 3,14