Utstilling: Hasansens kjelke

Hva skjer når en pakistansk divan møter en norsk skikjelke?

10.02.2020

- Jeg tror på å lage noe som reflekterer mangfoldet i samfunnet, sier kunstneren Sayed Sattar Hasan. Inspirert av polhelten Nansen, som satte ski på en kjelke for å komme fortere frem, har Hasan blandet håndverkstradisjoner og kultursymboler fra Pakistan og Norge. Resultatet: En helt egen norskpakistansk kjelke.

Arbeidet til Hasan er prosessbasert og som kunstner utforsker Hasan spørsmål rundt tradisjon, kulturarv og tilhørighet. Fortellingene hans er ofte selvbiografiske og reflekterer over personlige forhold til mennesker, steder og religion. Hasan skaper kunst folk kan relatere seg til.

Med «Hasansens kjelke» kombinerer Hasan håndverkstradisjoner fra Pakistan og Norge og skaper et objekt som både er en pakistansk divan, en charpai - og en norsk skikjelke. På vei dit, har Hasan skapt seg om til Hasansen, inspirert av Fridtjof Nansen og hans ferd over Grønland i 1888.

- Ideen kom til meg plutselig, nesten som en reaksjon, forteller Hasan.

Kunstneren reflekterer over hvordan det norsk-pakistanske miljøet i Norge har utviklet seg og tatt i seg norske elementer over de senere femti årene. Hasan har bygget charpaien sammen med håndverker Tayyab Hussain i Pakistan, mens integreringen av objektet inn i norske rammer har foregått i samarbeid med håndverker og skimaker Thomas Aslaksby på hans verksted i Valdres.

- Jeg ser på Hasansens kjelke som fullstendig «norsk», samtidig som jeg stiller spørsmål ved ideen om hva det betyr å være norsk, eller en hvilken som helst nasjonalitet for den saks skyld, sier Hasan.

Utstillingen er produsert av TrAP og åpner 20. februar på Interkulturelt Museum. Den står frem til 26. april. Sammen med Hasansens kjelke vil man kunne få med seg en videoinstallasjon som viser prosessen frem til kjelken. I vinterferieuken blir det interaktivt kjelkeverksted for ungdommer. Sjekk gjerne ut arrangementet for åpningen her: Utstillingsåpning: Hasansens kjelke.

År:

2020

Kategori:

Visuell kunst

Sted:

Oslo

I samarbeid med
Interkulturelt Museum
Støttet av
Fond for Lyd og Bilde