Fremtidens kulturarbeidere
- Dette kan bidra til at ungdommene tør å satse på kulturlivet senere, sier Amina Sahan, prosjektleder for "Nøkkel til byen".
11.06.2020
- Jeg synes det har vært så kult, jeg føler jeg kommer til å gjøre det her, bare leve av det, sier Nargis som fikk prøve seg som programleder i en video ungdommene laget i samarbeid med Nasjonalmuseet i 2019.
Nøkkel til byen er et flerårig prosjekt der målet er å presentere ulike muligheter i kulturlivet for unge mellom 16 og 25 år i Oslo. Måten dette gjøres på er gjennom å nå ut til de unge og sette dem i kontakt med kunst- og kulturinstitusjoner. Vi arrangerer workshops på skoler, biblioteker og fritidsklubber. Deretter inviterer vi de unge til å møte utøvere og ledere fra kulturlivet. Møtene skal lede til både kreative prosjekter og praksisplasser i institusjonene med mål om å skape langvarige relasjoner mellom disse og ungdom i Oslo øst. Vi håper at dette fører til et mer representativt og mangfoldig kulturliv i fremtiden.
Prosjektleder for Nøkkel til byen, Amina Sahan, forteller at et stort fokus i prosjektet er å vise at kunst- og kulturarbeid er mer enn bare arbeid som kunstner eller museumsvert.
- Mange ungdommer tenker bare «kunstner» når man snakker om kunst og kultur. Men gjennom dette prosjektet får de både jobberfaring og en smakebit på noe som de kanskje ikke kjente til fra før.
- En del unge ser heller ikke på dette arbeidet som aktuelt dersom de ikke er «kunstnerisk begavet», og dette viser viktigheten av å åpne opp feltet, legger Amina til.
Ofte handler det heller ikke om at de unge mangler en interesse for kunst og kultur, men at de ikke vet om mulighetene, da må vi synliggjøre disse.
Når ungdommene møter for eksempel Nasjonalmuseet og får vite at de kan jobbe med foto og digitalt arbeid, innser de at dette kan de være interessert i. Samtidig skal de unge deltakerne få være med å forme arbeidet de skal gjøre gjøre i virksomheten de er ansatt i for en kortere periode. Ved å la ungdommene delta i avgjørelser og tre inn i arbeidsroller som de synes er spennende og utfordrende, vil ungdommen få mersmak.
- Dette kan bidra til at ungdommene tør å satse på kulturlivet senere også, sier Amina.
- Jeg oppdaget at jeg er flink til å ta bilder. Etter å ha jobbet på Kunstnernes Hus fikk jeg lyst til å jobbe med bilder og redigering, forteller Nour, som deltok i prosjektet Nøkkel til byen i fjor, sammen med 18 andre ungdommer.
Fra kulturbransjen var det åtte representanter som deltok i 2019: Nasjonalmuseet, Ultimafestivalen, Musikkfest Oslo/Pacha Productions, Kunstnernes Hus, Oslo Filharmonien, Interkulturelt Museum, Det Norske Teatret og Unge Kunstneres Samfund. Institusjonene tok imot ungdommer i en arbeidsperiode på ca. 1-2 uker. Ungdommene som deltok i prosjektet fikk relevant arbeidserfaring, lønn og en attest.
Men det er riktignok ikke bare ungdommene som får noe ut av dette samarbeidet. De unge ansatte har ofte innovative innspill til hvordan ting kan gjøres. De vet gjerne hvordan de skal nå ut til andre ungdommer, en gruppe institusjonene ønsker å nå ut til, men som ikke alltid er like lett.
- Ungdommene hadde veldig god kunnskap og kjennskap til særlig Instagram som var lærerik for oss, og de hadde gode kontakter på hjemstedet og på skolene som de benyttet på en god måte, informerer Sissel Ødegaard, arrangement ansvarlig ved Interkulturelt Museum.
På Interkulturelt Museum arrangerte ungdommene blant annet en egen jentekveld med filmvisning hvor flere unge møtte opp.
I fjor hadde prosjektet «base» på Holmlia, med særlig fokus på å rekruttere derfra, i år er det Furuset sin tur. Men ungdommer fra hele Oslo kan delta.
- På grunn av korona fikk vi ikke gjennomført vårsemesteret, derfor blir det en ny runde med prosjektet på høstsemesteret, sier prosjektleder Amina.
Hun forteller at de skal følge opp med et program på Fubiak og håper på spennende samarbeid mot slutten av semesteret. Hun legger også til at stikkordet i Nøkkel til byen er relasjon.
- Jeg ønsker at kunstfeltet skal være relaterbart for ungdom som vokser opp i et flerkulturelt samfunn. Hvis den er det, vil vi se en tydelig interesse og deltakelse. For å få til dette må mangfoldet representeres i organisasjonene. Det er ikke før ungdommene våre sitter i disse organisasjonene, at de vil kunne inspirere neste generasjon ungdommer til å gå samme veien, avslutter Amina.