Merkeordning for gratis kunst!

TrAP har laget en merkeordning for at gallerier enkelt kan signalisere at det er gratis å besøke dem. Merket er designet av João Doria de Souza (Plantas Studio) og tas i bruk for første gang under Oslo Art Weekend (OAW) andre helg i oktober. Det kan festes som et permanent klistremerke på kunstinstitusjoner som alltid er gratis å besøke eller brukes hengende i et snøre på døren når det er midlertidig gratis adgang.

25.09.2024

Bakgrunnen for ordningen er at det kan ta lang tid å forstå at det finnes mange kunstgallerier som er gratis å gå inn på. Dette blir det ofte ikke opplyst om hverken på døra eller på nettsidene deres. I masteroppgaven «Hvordan gjøre kunstens felleskap større» av daglig leder på TrAP Hilde Maisey, blir det beskrevet av ungdommer som er interessert i kunst at det kan virke som at kunstfeltet selv ikke er klar over at økonomi er en barriere, selv ikke de institusjonene som er gratis å gå inn døra til. Som en sier:

Ingen vil si at det er gratis fordi ... Jeg forstår ikke hvorfor de ikke sier at det er gratis. (19 år)

Usikkerhet knyttet til om hvorvidt det er gratis å se kunst, kan skape ubehagelige situasjoner.

Det her var for lenge siden, mens jeg var ute i Oslo, og så var det sånn, jeg tror det var en utstilling, og så prøvde jeg å gå inn, og så var de sånn, «Å, dere må betale for dette!» Og jeg sa, «Å, jeg kødder!» Og så gikk vi ut igjen. (18 år)

Fordi en sånn opplevelse kan lede at du tror at det koster penger på alle kunstgallerier, anbefaler vi at institusjoner signaliserer tydelig om det er gratis adgang eller ikke.

Merket har en øvre del der det står «Kunst er skatten vår», formulert for å signalisere både hva som befinner seg på innsiden av døren samtidig som det er et nikk til at flere kunstgallerier er finansiert med skattepenger og at når du får se kunsten gratis, er det i praksis en måte å få noe igjen for skattepengene. Den nederste delen er den mest lesbare der det står gratis inngang. Fordelen med å lage merkeordningen er at den blir gjenkjennelig for byens befolkning som styrker signaleffekten når den brukes over hele byen.

Merket blir først distribuert av Oslo Art Weekend. Ta kontakt på post@trap.no dersom det er etterspørsel i andre byer.