TrAP | Bouchra Khalili: The Nordic Chapter

Bouchra Khalili: The Nordic Chapter

Fotogalleriet, Oslo kunstforening og TrAP er stolte av å endelig kunne vise den internasjonalt anerkjente kunstneren Bouchra Khalili og utstillingen The Nordic Chapter.

08.06.2020

Twenty-Two Hours. Digital film. 2018. 43'.
Commissioned for Ruhr Triennale, 2018. Produced with the support of Radcliffe Institute for Advanced Study and Harvard Film Study Center, Secession Vienna. Courtesy of the artist and Mor Charpentier Gallery, Paris

Bouchra Khalili har høstet internasjonal anerkjennelse for sin nyskapende fremstilling av migrasjons- og kolonialistisk historie ved å trekke frem og synliggjøre aktører som har vært usynlige for offentligheten, eksempelvis de mange globale frigjøringsbevegelsene i Alger på 70-tallet.

The Nordic Chapter er Khalilis første separatutstilling i Norge og består av arbeider fra de siste ti årene. Kunstneren utforsker fremstillingen av anti-kolonial frigjøringskamp, hvilke historiske begivenheter som gjengis, huskes eller blir eliminert - både i det geografiske sør og nord – og hvordan disse blir husket. Khalili tar i bruk film, video, installasjon, fotografi og kunstpublikasjon for å dokumentere den politiske organiseringen av historie og kollektive minner.

Foreign Office og The Speeches Series blir presentert på Oslo kunstforening. Utstillingen kaster nytt lys over Foreign Office (2015) - Khalilis multimedia-prosjekt produsert i Alger, hovedstaden i Algerie. Kunstneren tar for seg årene 1962-1972, da Alger ble hovedsete for anti-koloniale frigjøringsbevegelser som hovedkvarteret til ANC, PAIGC, Frelimo og den internasjonale avdelingen til Black Panthers.

The Speeches Series (2012-2013) er en video-trilogi som undersøker migrantsamfunn med migranter fra tidligere kolonier - fra migrantenes perspektiver. Trilogien omhandler blant annet forestillinger om statsborgerskap, klassetilhørighet og talehandlinger (det som blir ytret påvirker en tilstand eller en situasjon). The Speeches Series viser utviklingen av anti-kolonial motstandskamp blant første generasjonsmigranter og deres etterkommere i ulike migrantsamfunn i Europa og USA.

The Speeches Series - Chapter 1: Mother Tongue. 2012. 25'. Single channel video. From The Speeches Series (3 digital films, 2012-2013). Commissioned for La Triennale, Palais de Tokyo, Paris, 2012, curated by Okwui Enwezor. Courtesy of the artist and Mor Charpentier Gallery, Paris

Utstillingene på Fotogalleriet og Oslo kunstforening reflekterer begge rundt forpliktelsen til å vise engasjement, og til å være ubetinget solidarisk overfor undertrykte- og revolusjonære grupper slik det er sammenfattet hos den verdensberømte franske forfatteren, dramatikeren, poeten og fengselsfuglen Jean Genet: I filmen Twenty-Two Hours (2018, 45 min.), som vises hos Fotogalleriet, fokuserer Bouchra Khalili på Genet og hans tre mnd. lange opphold sammen med Black Panther-bevegelsen i USA.

Utstillingen på Fotogalleriet omfatter også filmen The Typographer (2019), fotoserien A Small Suitcase (2019), forelesningsrekken Offering a Key Moment of Collective Remembrance and Incantations og kunstpublikasjonen The Radical Alley (2019) som kommenterer den nevnte filmen i tekst og bilder.

The Typographer, en 16mm kortfilm, setter punktum for Khalilis utforsking av Jean Genet. Filmen handler om den eneste formelle utdannelsen Genet hadde, typografi, og om den historiske rollen typografer har spilt for å formidle og spre progressive ideer til arbeiderklassen.

A Small Suitcase er en serie med fotografier basert på et nytt unikt materiale: Jean Genets håndskrevne notater fra hele 1970-tallet da han beveget seg mellom Jordan, USA, Libanon og Frankrike. Notatene gav grunnlaget for Genets memoarer Prisoner of Love som ble dedikert til Black Panthers og Den palestinske revolusjonen.

Offering a Key Moment of Collective Remembrance and Incantationser en forelesningsrekke over én dag, med vitner fra den internasjonale solidaritetsbevegelsen i Norge. Forelesningene vil belyse den rollen vitner har spilt i frigjøringshistorien, og speiler de geografiske områdene som Khalili undersøker: De fokuserer på oppgjøret med Apartheid i Sør-Afrika, Den palestinske revolusjonen, og Black Panther-bevegelsen i USA. Jean Genets forestilling om å være betingelsesløs solidarisk er retningsgivende: Ikke snakke på vegne av, ikke i stedet for, men fra vitnenes eget ståsted.

Foto: Stillbilde fra «Foreign Office», Bouchra Khalili.

Utstillingen skal få oss til å reflektere over de grunnleggende spørsmålene om hvordan man kan være solidarisk og hvem som kan være solidarisk. Hvem kan bevitne? Og hvordan skal man bevitne den kollektive frigjøringshistorien og ideene som ligger til grunn?

Ved å bruke fortellerstemmer i første person, og ved å viske ut forskjeller i tid mellom det som har skjedd, det som skjer, og det som kan skje i fremtiden, gjør Bouchra Khalili det mulig for vitnene å føre diskusjoner om motstand og solidaritet med utgangspunkt i hendelser som har hatt avgjørende politisk betydning.

Utstillingsåpning er 13. august kl. 18:00 og finner sted hos Oslo Kunstforening og Fotogalleriet. Utstillingen varer til og med 27. september.

Kategori:

Visuell kunst

Dato:

13.08-27.09.2020

Sted:

Oslo

Samarbeidspartnere
Fotogalleriet
Oslo kunstforening
Støttet av
Institut français
ifa (Institut für Auslandsbeziehungen)
Kunsthøgskolen i Oslo
Fond for lyd og bilde
Kulturrådet
Fritt Ord
Norske Kunstforeninger