TrAP

To Mars by All Means

Year: 2018

Dato: 3. - 12. aug

Category: Visuell kunst

Location: Oslo

Venue: Kulturkirken Jakob

En videoinstallasjon av Anawana Haloba. Arbeidet vises for første gang i midtskipet i Kulturkirken Jakob og er del av årets Øya Klubbdag tirsdag 7. august.

Les mer

Year: 2018

Dato: 3. - 12. aug

Category: Visuell kunst

Location: Oslo

Venue: Kulturkirken Jakob

Produsert av

  • TrAP

Samarbeidspartner 7. aug.

  • Øyafestivalen

Støttet av

  • Kulturrådet
  • Fond for lyd og bilde

Foto:

  • Thomas Holth

Velkommen til utstillingsåpning torsdag 2. august kl 18.

På Øya Klubbdag 7. august holder vi åpent fra 17-22, og inviterer til live performance med musiker Mark Axiak kl 18.

Anawana Haloba tar oss til Zambia på 60-tallet da de afrikanske koloniene ble frigjort, en tid full av optimisme og fremtidsdrømmer. Hun vil grave dypere i historien om Edward Mukuka Nkoloso, den eksentriske læreren som opprettet Zambias ambisiøse romprogram. Mens resten av verden så mot månen satset Nkoloso alt på at hans astronauter skulle bli de første menneskene på Mars, og han ville gjøre Zambias hovedstad Lusaka til en afrikansk fremtidsby i verdensklasse.

Nkoloso ville vise hva afrikanerne var gode for. Men var han en eksentrisk drømmer eller en gal mann? Eller var hele det zambiske romprogrammet et humoristisk stunt som harselerte med den spinnville pengebruken og stormannsgalskapen i det internasjonale romkappløpet? Teoriene er mange. Men fremfor alt illustrerte kampen om verdensrommet, og Nkolosos krav om å delta, hvilke land som hadde adgang til å drømme om en annen verden.

I denne installasjonen utforsker Haloba hvordan ulike gruppers makt og avmakt setter spor i samfunnet vi lever i, og arkitekturen som omgir oss. Storbyen Lusaka ble bygget av britiske arkitekter som kopierte det matematiske rutenettet fra britisk byplanlegging, uten å ta utgangspunkt i lokale forhold. I en modellby i miniatyr har Haloba skrelt gatenettet tilbake for å avdekke de viktigste landemerkene fra før kolonitiden, og bygget byen opp på nytt med utgangspunkt i den lokale topografien. Resultatet er en futuristisk by, lag på lag, en fortelling om hva som kunne ha vært.

Anawana Haloba jobber med film, lyd, tekst og skulptur og tar ofte opp spørsmål om maktstrukturer, kolonialisme undertrykkelse og psykologi i kunsten sin. Verkene hennes er blitt vist på biennalene i Venezia (2009), Sharjah (2007 og 2013), Manifesta (2007), Sao Paulo (2016), Shanghai (2016) og Lyon (2017). Hun hadde sin første separatutstilling i Norge, «A reflection of a several self», på Kunstnernes Hus i 2010. Haloba er utdannet ved Evelyn Hone College of Applied Arts i Lusaka, Kunstakademiet i Oslo og Rijksakademie van Beeldende Kunsten i Amsterdam. Hun bor og arbeider i Oslo og Livingstone, Zambia.

I sommer er Haloba aktuell med en separatutstilling ved GAMeC i Bergamo, Italia, og 23. august åpner hun «Conversations with stitched-up lips» på Oslo Kunstforening. 

To Mars by All Means ser du i Kulturkirken Jakob,
Hausmannsgate 14, Oslo. Gratis inngang.
Åpningstider: Kl 12-19 (7. august kl 17-22)

Year: 2018
Category: Visuell kunst

Produsert av

  • TrAP

Samarbeidspartner 7. aug.

  • Øyafestivalen

Støttet av

  • Kulturrådet
  • Fond for lyd og bilde

Foto:

  • Thomas Holth