To Mars by All Means

I en helt ny videoinstallasjon, spesialbygget for kirkerommet, har kunstner Anawana Haloba bygget en by i verdensrommet.

12.02.2018

Anawana Haloba tar oss til Zambia på 60-tallet da de afrikanske koloniene ble frigjort, en tid full av optimisme og fremtidsdrømmer. Hun vil grave dypere i historien om Edward Mukuka Nkoloso, den eksentriske læreren som opprettet Zambias ambisiøse romprogram. Mens resten av verden så mot månen satset Nkoloso alt på at hans astronauter skulle bli de første menneskene på Mars, og han ville gjøre Zambias hovedstad Lusaka til en afrikansk fremtidsby i verdensklasse.

Nkoloso ville vise hva afrikanerne var gode for. Men var han en eksentrisk drømmer eller en gal mann? Eller var hele det zambiske romprogrammet et humoristisk stunt som harselerte med den spinnville pengebruken og stormannsgalskapen i det internasjonale romkappløpet? Teoriene er mange. Men fremfor alt illustrerte kampen om verdensrommet, og Nkolosos krav om å delta, hvilke land som hadde adgang til å drømme om en annen verden.

I denne installasjonen utforsker Haloba hvordan ulike gruppers makt og avmakt setter spor i samfunnet vi lever i, og arkitekturen som omgir oss. Storbyen Lusaka ble bygget av britiske arkitekter som kopierte det matematiske rutenettet fra britisk byplanlegging, uten å ta utgangspunkt i lokale forhold. I en modellby i miniatyr har Haloba skrelt gatenettet tilbake for å avdekke de viktigste landemerkene fra før kolonitiden, og bygget byen opp på nytt med utgangspunkt i den lokale topografien. Resultatet er en futuristisk by, lag på lag, en fortelling om hva som kunne ha vært.

Anawana Haloba jobber med film, lyd, tekst og skulptur og tar ofte opp spørsmål om maktstrukturer, kolonialisme undertrykkelse og psykologi i kunsten sin. Verkene hennes er blitt vist på biennalene i Venezia (2009), Sharjah (2007 og 2013), Manifesta (2007), Sao Paulo (2016), Shanghai (2016) og Lyon (2017). Hun hadde sin første separatutstilling i Norge, «A reflection of a several self», på Kunstnernes Hus i 2010. Haloba er utdannet ved Evelyn Hone College of Applied Arts i Lusaka, Kunstakademiet i Oslo og Rijksakademie van Beeldende Kunsten i Amsterdam. Hun bor og arbeider i Oslo og Livingstone, Zambia.

I sommer er Haloba aktuell med en separatutstilling ved GAMeC i Bergamo, Italia, og 23. august åpner hun «Conversations with stitched-up lips» på Oslo Kunstforening.

To Mars by All Means åpnet torsdag 2. august kl 18 i Kulturkirken Jakob, Hausmannsgate 14, Oslo. Les intervju med Haloba i Dagsavisen.

På Øya Klubbdag 7. august inviterte til live performance med musiker Mark Axiak i installasjonen kl 18, og kveldsåpent i utstillingen fra kl 12-22.

År:

2018

Kategori:

Visuell kunst

Dato:

3. - 12. aug

Sted:

Oslo

Produsert av
TrAP
Samarbeidspartner 7. aug.
Øyafestivalen
Støttet av
Kulturrådet
Fond for lyd og bilde