Bivrfrost og publikumsprosjektet Dialog

I denne forestillingen stiller dansekompaniet Frikar spørsmålstegn ved hva som er det norske. TrAP og Frikar ville sette spesielt fokus på ungdom, som er forestillingens hovedmålgruppe. Vi inviterte en gruppe ungdommer til et møte med aktørene både på og bak scenen, og ba dem si sin mening.

28.10.2014

Frikar har bidratt til å gjøre norsk folkedans kjent over hele verden. Koreograf Hallgrim Hansegård lærte selv å danse av 80-90 år gamle dansere i Valdres. I denne forestillingen tar han et oppgjør med hva vi ser på som det urnorske, når halling og breakdans møtes til kappestrid. Med referanse til Snorre Sturlason og hans Ynglingesaga, bygger forestillingen videre rundt påstanden om at æsene, de norrøne gudene, i sin opprinnelse kom fra Asia. Resultatet er et spenstig møte mellom tankesett og dansetradisjoner, hvor vår lokale folketradisjon settes i sin rettmessige internasjonale ramme. Koreografen undersøker hvordan danserne takler kroppslig invasjon og søkende arbeid på bortebane.

Forestillingen ble satt opp som del av TrAPs årlige samarbeid med Operaen. Bivrfrost er produsert av Frikar i samarbeid med Teater Innlandet. Med danserne Anders Aasberg, Bjørnar Blåvarp Heimdal, Vetle Springgard, Trond André Hansen, Mathias Jin Butzt og Hallgrim Hansegård og musikerne Amina Sewali, Bendik Kjeldsberg og Erlend Viken.


Etter ønske om tilbakemeldinger fra et yngre publikum, tok TrAP initiativ til et pilotprosjekt der en gruppe ungdommer med forskjellig bakgrunn og interesser fikk delta på premieren, og vurdere forestillingen ut i fra sitt ståsted. I publikumsprosjektet Dialog deltok åtte personer i alderen 16-17, fra Oslo, Akershus og Østfold. Noen holder selv på med dans, mens andre har helt annen bakgrunn, og flere besøkte Operaen for første gang.

Ungdomspanelet fikk først en introduksjon til forestillingen. På premierekvelden fikk de treffe danserne på scenekanten, med mulighet for å stille spørsmål. Tilslutt deltok de i en workshop hvor de ga tilbakemeldinger på sin egen opplevelse, og hva de mener kan gjøres for å nå flere unge. Målet var å få ny innsikt i hvordan ungdom opplever forestillingen og det å gå i Operaen. Resultatet kan du se i videoen fra prosjektet.

Foto: Gisle Bjørneby

År:

2014

Kategori:

Scenekunst

Dato:

22–25. mai

Sted:

Oslo